Als jullie het kotsmeeuwtje of leervinkje smaken konden, dan onthul ik nu het geheim van deze 2 metaforen.

Ik kwam op deze beeldspraak tijdens een les waarin me langzaamaan begon te ergeren aan het lege rugzakje dat de leerlingen 2 ASO bij zich hadden. Woorden als gracht, beek, rivier waren allemaal 1 pot nat en een gegraven waterweg was een zee.

Diep peinzend liep ik naar mijn klas 3 Handel en terwijl ik dreef op de voorkennis van hun andere vakken, trachtte ik hen naar een hoger niveau te tillen. Ja, ik had hen al een jaar geleden leren graantjes van kennis pikken. Het is voor hen evident dat ze kernwoorden, websites of ezelsbruggetjes links en rechts in hun kantlijnen proppen. Deze korreltjes die ze vlijtig pikken tijdens de lessen geeft hen meer kracht en vertrouwen om op hun eigen vleugeltjes tot grotere hoogten te geraken. Ze beseffen dat ik hen voortdurend trigger om uitdagingen aan te gaan, kennis op te doen en op een dag, wie weet dit jaar, willen ze me verslaan.

Maar als ik merk hoe het pamperen van de leerlingen eerder leidt tot te zware vogels met een ballast van maatregelen die het hen gemakkelijk moet maken, zie ik enkel dat ze zweven richting begane grond en daar hopeloos rondlopen en vogels voor de kat worden. Is dit de metafoor voor watervalsysteem? Ik weet het niet, ik stel enkel vast!

