Bewijs maar eens dat ik ongelijk heb!”

Leerlingen die van mij les krijgen horen het vaak! Door dit dogma toe te passen, gebruik ik één van ’s werelds meest inventieve krachten van de wetenschap! Hoe lang beweerde men niet dat de aarde plat was? Totdat het tegendeel bewezen of ten minste aangetoond werd, was vaak een verkeerd uitgangspunt dé ultieme waarheid.

Zo ook in m’n lessen. Leerlingen zijn zo ‘klakkeloos’ in het overnemen van wat er in hun handboekje staat, dat er nooit wordt nagegaan of dit wel klopt. Termen als ‘we zoeken het effe op’ of we wikipedia’n het even zijn dan héél ver weg. ( ah ja,  de smartphone hoort niet thuis in het onderwijs!? ).

Daarom uit ik vaak boute stellingen en hoop ik dat leerlingen (l)eergierig genoeg zijn mij eens mooi onderuit te halen ( en ja, waarom geen extra puntjes op hun DW ( dagelijks werk )).

 

