“Ze heeft dyscartografie.”, repliceerde ik!

Een meisje had enkel voor mijn vak Aardrijkskunde een tekort. Wat doe je met 41% als de rest van’t puntenkaartje goed is? In de eerste trimester wordt er nadruk gelegd op kaartlezen, kaart tekenen en oriënteren.

Het was niet haar schuld en ze zou er zeker niet slechter mee varen later in haar beroepsleven.Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met het gebruiken van kaarten, lezen van legendes en inkleuren van logische of andere gegevens. Omdat zij echt van geen hout pijlen wist te maken en links, rechts, west, oost, ten noorden van niet uiteen kon houden, kreeg ze ook nog eens een afkeer van begrippen zoals evenaar, dunne lijn, dikke lijn, blauw, paars. Dus vond ik er niet beter dan ter plekke een disfunctie uit te vinden om haar tekort met de mantel der liefde toe te dekken. Ik dichtte haar prompt mijn ter plekke verzonnen afwijking “dyscartografie” toe.

In de oertijd was er een duidelijke taakverdeling. De mannen gingen jagen. De vrouwen bleven in het dorp. Tijdens zo’n drijfjacht raakten ze regelmatig ver van huis! Die mannen die een uitgesproken goede ruimtelijke oriëntatie én gevoel voor richting hadden, vonden daadwerkelijk de weg terug. Die andere mannen? Daar deed de natuur fluks haar werk en voerde ze een selectie uit. Zij die de weg niet terug vonden, zetten ook hun genen niet verder! In onze huidige wereld hebben de meeste mannen ‘van nature uit’ een beter kaartleesvermogen. 

