Net vandaag is het 3 jaar geleden dat ik in Kontich een queeste startte. Een zoektocht naar betaalbare en haalbare elektriciteit voor iedereen. Tevens zocht ik een antwoord op de simpele vraag of ik mijn energie mag delen.

Het was ook een reactie op de stelling die men poneerde over eigenaars van zonnepanelen. Ik beken, wij kregen de onze. Mijn ouders beschouwden het als een zinvolle investering om onze elektriciteitsfactuur structureel te doen dalen. Dat geld konden wij dan beter gebruiken voor onze kinderen, hun kleinkinderen! Ik beken opnieuw, ja met de vette certificaten van 450 euro betaalde ik mijn ouders terug. Als het voor jullie om die certificaten te doen is, wel je mag ze hebben!!

Ik dokterde een constructief voorstel uit om alvast mijn contract ( 1 van de 250 000 ) te herzien. Een voortel waarbij ik de toekomst van mijn kinderen voor ogen hield. Zodat ook zij nog mogen ervaren wat elektriciteit én comfort betekenen. Met de huidige gang van zaken lijken we ieder moment terug te worden gekatapulteerd naar de situatie waarin William Kamkwambee verkeerde alvorens hijzelf eigenhandig een windturbine in mekaar knutselde.

Trouwens, het idee van mijn ouders werkt vandaag de dag, zelfs zonder certificaten nog altijd.  Een systeem dat vandaag de dag nog niet in werking is getreden, maar er is hoop! Ik vrees echter weer een politieke polemiek en touwtrekkerij. Beste toekomstige bewindslieden die zich over dit vraagstuk moeten buigen: kijk eerst eens even terug naar de laatste wens van Wubbo Ockels!

Komt nu toevallig vorige week, m’n dochter thuis met het grappig nieuwtje dat de papa van haar vriendinnetje mij “gene toffe” vindt. Dit komt omdat wij zonnepanelen hebben en hij daardoor meer moet betalen voor zijn stroom. Klopt nog ook.

Enkele jaren geleden is de factuur al eens met zo’n 72 euro verhoogd om de put van de groene stroomcertificaten te dempen. Maar als er nu bovenop de vlaktaks én de turteltaks een structureel tekort blijft én er een soort van beursgang nodig is bij de netbeheerder dan … heb ik toch even de nood iets neer te schrijven.

Beste CREG,
De liberalisering van de energiemarkt werkte wel degelijk.
De prijsstijging is inderdaad niet de schuld van de particuliere eigenaar van een PV-installatie. Toch laat de kop van het artikel en de teneur van de boodschap dit opnieuw uitschijnen.

Beste CREG
U hebt u prima van uw taak gekweten! In feb 2014 krijgen wij van onze DNB te horen dat er voor meer dan 93 miljoen kosten zijn voor de openbare dienstverplichtingen en u er maar 83 weerhoudt, dan is dat prima controle.

De netbeheerders op zich kwijten zich ook wel van hun taak. Zo hebben ze destijds de verantwoordelijke minister herhaaldelijk verwittigd van de onbetaalbare factuur om 450 euro per certificaat uit te reiken. Er werd getalmd! De reden(en) hiervoor laten zich raden.

Tja, zo begrijp je snel waarom netbeheerders zelf zich niet gingen inhouden een graantje mee te pikken. Ironisch dat ze nu steun vragen om de put te delven die ze zelf mee dieper graven. Dat neigt naar dweilen met de kraan open.

Als de CEO van Eandis zegt dat ze stilaan de metier van Elia, de transportverantwoordelijke, aan het overnemen zijn, wil ik dat best geloven. Maar neemt ze dan de cultuur van redelijke prijssetting en transparante afspraken over?

Als men een energieproject realiseert zonder gebruik te maken van hun net moet je de 8 euro transportkost niet betalen. Dit staat haaks op het verhaal van die boer in de Kempen wiens ijsmachine aan de ene kant van de weg staat en de schuur met zonnepanelen aan de andere kant. Ja, deze boer betaalt de volle pot aan distributiekosten, ondanks hij eigenaar was van de percelen links en rechts van de openbare (stille) weg.

Kan je het de DNB’s kwalijk nemen? Hun inkomsten zijn gerelateerd aan het aantal geleverde kWh. Dus hoe meer verbruik, hoe, euh, beter. Alle REG’s ten spijt ( en de daarvoor gemaakte én doorgerekende kosten ), want dat snijdt rechtstreeks in hun vlees.

Als ikzelf het lijstje van dienstverplichtingen lees, vraag ik me af of het nodig is dat de DNB’s auto’s op CNG of elektriciteit aanprijzen of isolatie aansmeren? Is dat hun taak? En waarom zitten er geen waterstofwagens  in het aanbod? Ik kreeg een omstandig ontwijkend antwoord op mijn vraag, maar het evident: “Ze hebben geen waterstof in hun ‘aanbod’. Het is EAndis en niet EAWdis. Alhoewel die W wel eens voor warmtenetten kan gaan staan. Voor velen de nieuwe heilige graal van duurzaamheid, maar voor mij iets waar mijn vader heel z’n leven al aan werkte op de charbonnage van Beringen. Trouwens over warmtenetten kan ik een heel ander vaatje opentrekken. Maar da’s voor een andere keer.

Wij zien in onze energievisie een taak weggelegd voor wijkbatterijen achter een ean-punt. Maar ik ben er beducht voor dat de netbeheerders dit véél liever vóór het ean- punt zien. De gevolgen laten zich al raden. Iedere beweging van onderen uit,  iedere peer-to-peeroplossing moet blijkbaar monddood worden gemaakt en vleugellam geslagen. Of zijn nu ook wijkbatterijen al een politieke pasmunt geworden, nog voor ze er staan?

Beste CREG,
Ik kom terug op de kern van het verhaal: de liberalisering werkt!
De energieproducenten ( Electrabel niet meegerekend ) concurreren zich(zelf) haast uit de eigen markt, de marges zijn klein, deels vanwege het foute marktmechanisme van het aandeel oneerlijk geprijsde nucleaire kWh. En zelfs dan nog worden we bij ons p… gepakt laat u ons duidelijk blijken. Nog nooit was de markt voor energieleveranciers zo volatiel als nu, diverse cijfers tonen dit aan.

Maar aan de netbeheerder, daar hangen we voor 18 jaar per ‘keer’ aan vast!

Neen beste CREG, de prijsstijging van onze elektriciteitsfactuur is vooral te wijten aan

  • het feitelijk monopolie van de netbeheerders ( meer dan 45% van de factuur ),
  • een schampere controle op de werkingskosten van de netbeheerders,
  • ondoordachte politieke maatregelen en overbodige subsidiekanalen,
  • een (te) groot takenpakket opgelegd aan de DNB’s,
  • het gebrek aan een lange termijnvisie ivm gevolgen van gunningen,
  • overbodige broekzak-vestzakmechanismes voor gemeentekassen,
  • een rits aan betaalde mandaten waarin bijna iedere politieke partij zich kan bedienen,
  • een onwaarschijnlijke houding tov nucleaire energie.

Beste CREG,

  • Wat als de netbeheerders zich volledig zouden focussen op hun kerntaak?
  • Wat als de gemeentes in 2019 hun infrastructuur zelf terug kopen en uitbaten in het voordeel van hun burgers?
  • Wat als de netbeheerders zouden werken zoals in ieder privébedrijf en hun rendabiliteit en rentabiliteit jaarlijks moesten verantwoorden ipv duiden?Want dan zal hierdoor de factuur zo maar significant dalen!

Dan vond die ene papa mij terug nen toffe. Alsof het me daar om te doen is; deze papa wil z’n kinderen recht in de ogen zien en zeggen: ik heb niet enkel gedroomd van een betere toekomst, maar er ook aan gewerkt.

 

