Morgenavond krijg ik een kans een nieuwe impuls te geven aan het #BEL10 gebeuren. Ik ben blij dat gewone burgers de kans krijgen prangende vragen te stellen rechtstreeks aan betrokken politici . Ik heb maar even de tijd en achter één simpele vraag schuilt vaak een hele gedachtegang.

Ik neem me alvast voor positief vooruit te denken, de energiewende komt er toch. De vraag is enkel hoe Vlaanderen mee op die trein springt.

Bij deze, beste aanwezige politici, enkele vragen

  • Wat als een school duurzaam verwarmen wil en het geld hiervoor zelf bijeen zocht.
  • Wat als de gemeentes hun infrastructuur in 2019 zelf terug kopen van de netbeheerder en uitbaten in het voordeel van hun burgers?
  • Waarom gelden regels voor het plaatsen van windmolens in het ene geval wel en in het andere geval niet?
  • Waarom vinden we voor warmtenetten het sociaal nut zo vanzelfsprekend, maar niet voor elektriciteit?
  • Wat als iedere burger het voordeel van de terugdraaiende teller vraagt, gezien het gelijkheidsbeginsel dat de netbeheerders hanteren?
  • Wat als de vorige vraag via een smartgridoplossing kan bekomen worden?
    ( incentive van het #bel10 burgerenergiepark )
  • Wat als we alle goed georiënteerde daken van zonnepanelen voorzien?
    ( laatste wens van wijlen W. Ockels )
  • Wat als we het peterschap van de openbare verlichting mogen waarnemen?
  • Wat als ik mijn GSC-contract nu eens intelligent wil opzeggen?
  • Wat als enkele mensen zich via een wijkbatterij mogen verduurzamen via duurzaam buurmanschap?
  • Wat als burgerinitiatieven zich mogen groeperen in een VPP (virtuele powerplant); hierdoor de stabiliteit van het net verbeteren en bijgevolg een service aan de netbeheerder leveren?

 

Tot morgen

 

nvda: De aanslagen in Brussel hebben dit event verzaakt naar een latere datum, jammer dat ik nu ( 2 mei ) weet dat Tommelein toen aanwezig was geweest en nu minister is. 
Gemiste kans, dat is zeker!

