Tja, beste Walter

Jammer dat ik u niet heb kunnen spreken vorige maandag. Ik was misschien één van de weinigen die opgetogen was die avond. Mijn idee dat ik meer dan een jaar terug al wou uitleggen,  kreeg niet de eerlijke kans die het verdiende. Net als die andere ideeën die ik in de voorbije 3 jaar dat ik in Iveka mag zitten het bekijken waard waren volgens…

Nu ja het zij zo en jouw iet wat begrijpelijke maar daarom nog steeds niet te begrijpen ( voor mij toch ) reactie van dat de prijzen zullen stijgen kon bij mij enkel één monkelende en meewarige grijns op mijn ochtendgelaat doen verschijnen.

Het valt af te wachten hoe lang het gaat duren dat ik (hier) de rekening ga krijgen. Doch ik ben niet de kwelduivel van Eandis ( volgens het Nieuwsblad ) eerder de kritische stem uit de onderbuik die vind dat het stilaan tijd is het begrip intercommunale terug die semantische betekenis te geven die ze verdient!

Eandis is en blijft een sterk merk en is in zijn corebusiness uitstekend! Maar deze maanden is het ook voor mij pijnlijk duidelijk geworden waar het allemaal fout loopt. Zo kreeg ik gisteren deze kijktip. Ik viel van m’n stoel van verbazing.

Beste Walter, ik ga het niet nalaten de komende weken en maanden constructieve voorstellen te lanceren en misschien vallen ze deze keer wat minder snel onder het stof waarop u zo mooi metaforisch alludeerde. Ik zal enkele oude ideeën en enkele frisse initiatieven opnieuw poneren. Zo kan en mag ik op 15 oktober deelnemen aan het initiatief van de Vlaamse regering om energieoplossingen voor te stellen.

Wat het netbeheer zelf betreft, stel ik me vragen over uw uitspraak!

De stroomprijs hoeft helemaal niet te stijgen! Als ik in de loop van mijn ervaringen zie hoe dit distributietarief is voorgesteld, zijn enkele slimme ingrepen hierop al voldoende om deze best onder controle te houden, zonder de duurzaamheidsdoelstellingen in het gedrang te brengen.

Ik kan hier nu ad hoc niet het één en ander noteren, maar…..

  • Moet een netbeheerder zeulen en zeuren met en over dakisolatie?
    Confederatie bouw (en renovatie) neem uw verantwoordelijkheid zou ik zeggen.
  • Moeten bepaalde REG ( rationeel energieverbruik ) door de netbeheerder worden uitgereikt?
    Vlaamse overheid neem uw verantwoordelijkheid zou ik zeggen!
  • Moet een netbeheerder aardgaswagens gaan promoten?
    Dienst duurzame mobiliteit, neem uw verantwoordelijkheid.
  • Waarom neemt een netbeheerder niet de reikende hand van ESCO-oplossingen aan?
    ( verlichting )
  • Waarom kan een netbeheerder niet erkennen dat ze voor sommige taken niet hét kenniscentrum is? Verwarming is er zo eentje van ( ik heb hiervan een zéér pijnlijk voorbeeld in mijn eigen gemeente )

Kortom, als het Piet Buysse menens is een krachtdadig en goedkoper georganiseerd bedrijf te worden, geloof ik hem. Maar… dan moet er gesaneerd worden in taken en opdrachten, want die maken het strategisch onmogelijk depolitiek te werken!

wordt alweer ontegensprekelijk vervolgd

