Het was gisteren de infoavond van ’s lands grootste en meest innovatieve bouwproject van de laatste decennia. Jammer dat ik er niet bij was, of toch niet?

Dit innoverende project dat de bouwer samen met de gemeente heeft moeten uittekenen, verdient alle kansen. Waarom moeten? Het is een lang verhaal, maar in deze heeft de nieuwe bestuursploeg vanaf het voorstel nauwlettend een oogje in het zeil gehouden. Nog voor het onderzoek kon starten ( vanaf volgende week dus ) heeft de gemeente de projectontwikkelaar méé aan tafel gezet met buurtbewoners, GECORO, milieu en andere inspraakgroepen van de gemeente. Dit is een vrij uniek gegeven voor ons landje. In dit totaal fout geconcipieerde landje met ’s werelds lelijkste ruimtelijke orde is dit soort van ontwikkeling en modus operandi een must.

Wij moeten leren weer heelmeester te worden van ons stedelijke landschappen.

Het beleid met het “huisje tuintje boompje”-concept als onaantastbaar mantra heeft ons land helemaal verkaveld en verknoeid door ellenlange lintbebouwing, ondoordachte wegenuitbreiding en verkeersindigestie tot gevolg. Wijken en huizen woekerden als kankercellen over de beschikbare velden, weiden, waterretentiezones en reliëfgebieden heen. Ontwikkelaars en verkavelaars kochten een  halve eeuw geleden van boeren aan spotprijsjes gronden op.Haast iedere vierkante meter (nog) open ruimte lijkt op deze manier in handen te zijn van bouwpromotoren.

Doe daar nog eens de “Vlaming” bovenop. Vaak veronderstelt deze dat ie, naast z’n verworven eigendom, ook nog eens de de zichtbare ruimte rondom er bij verworven heeft. Dit foute denkbeeld verklaart de talloze (re)acties tov te hoge bomen, biljartende cafebezoekers, te lawaaierige kinderen, tikkende ballen op petanquevelden, succesvolle restaurants, muziekfestivals, pretparken met houten achtbanen én windmolens “in” de buurt. Blijkbaar claimt iedere inwoner naast die tuin dus daarenboven ook nog de wijde ( of weidse omgeving alszijnde zijn eigendom.

In dit project was ik, als buurtbewoner, vanaf dag 1 betrokken. Ik heb alle vergaderingen bijgewoond, ik noteerde alle pro’s én contra’s, zag hoe er door de verkavelaar werd op ingespeeld en hoe dit soms weer voeding gaf aan de aanwezigen om nog een stapje verder te gaan. Ik zag versie 1, 2, 3 .. ( ps versie 1 staat hieronder nog eens ter herinnering )

Ikzelf heb ik de energie- én watertoets nauwlettend opgevolgd. Ik heb zelfs over het luik energie een aparte vergadering met de ontwikkelaar verkregen. Eentje die vér ging! Al mijn kennis en ambitie, gekruid met mijn ongebreideld enthousiasme mocht ik ten berde brengen. Ik was niet te beroerd cijfers en intenties te laten controleren en narekenen. Daar waar nodig stuurde ik bij. Het concept van een energieconciërge werd geboren. Volgende stappen zitten alvast mee in het plan.

  • een LED lichtplan, maar nog niet in een “off-grid” oplossing
  • Appartementen worden voorzien met één centrale warmtevoorziening: welk type is nog niet uitgeklaard omdat dit een verkavelingsplan is en geen stedenbouwkundige vergunning
  • Platte daken zijn de regel, zo kan er ruimte komen voor zonnepanelen
  • autodelen om het aantal auto’s en gebruik naar beneden te krijgen
  • Fietstunnel en uitgebreid fietsnetwerk moet de switch voor die wijk betekenen
  • Alle woningen nu al BEN ipv tegen 2020, ventilatiesysteem D

Al deze energieambities dienen het doel om een CO2-positieve wijk te beogen! Ik blijf er bij dat het kan.

We kunnen denken en plannen, voorlopig staat er nog geen steen op mekaar. De politieke spelletjes worden gespeeld, hard gespeeld. Een demagogische leugen meer of minder, wat populistisch volksmennen… de plaatselijke horeca vaart er nu alvast wel bij. Het bier en de nodige beloftes zal weer rijkelijk vloeien, de taferelen van man en macht indachtig… Iets met #kaars en #uil verzacht m’n oprispingen tov het tenenkrullend kromdenken van zij die niet aan de tafel zaten, verslagen nalazen of luisterden naar de redenen van gemaakte keuzes.

In 1 ding kan ik alles en iedereen volgen, het verkeer is, dankzij destijds een zoveelste foute politieke beslissing, niet op te lossen omdat het op en afrittencomplex van Kontich en E19 een aanfluiting van jewelste is! Het is het perfecte verhaal van de beeldspraak die Kris Peeters ( neen, niet die ) me aanleerde dankzij het boek “de file voorbij”.

De oprit heeft de functie van het afvoergaatje in het bad. Het gaatje heeft een bepaald debiet. De aanvoer van de Expressweg vanuit Edegem brengt als “badkraan” dat debiet aan. Dit debiet neemt zelfs toe door de door de gebouwde superwijken langs deze as.
Echter komt er vanuit de Drabstraat nog wat water bij ( Lint en Kontich Kazerne ) én levert de Pierstraat ( Aartselaar + industrieterrein ) ook wat verkeersvloeistof bij.
Het gaatje kan het nét slikken! En hier geldt niet de wet van druk, hoe meer auto’s hoe sneller ze vloeien. Neen net op dat punt moet een rood licht alles regelen, want de aanvoer moet een andere weg nog eens kruisen! Je moet dus de baan oversteken om linksop de autostrade te kunnen rijden.

De inertie van een sliert auto’s die moet vertrekken is alvast de aanzet om het stuk tot aan het kruispunt van St Rita te doen vollopen. Dan is iedere calamiteit en inbreuk op het artikel een mooie kettingreactie en staat ( enkel ’s morgens ) héél die omgeving vast. Dus of de wijk nu 100 auto’s per uur of 10 per uur zou veroorzaken…. iedere druppel is er eentje te veel en verergert enkel de huidige situatie. Tram noch buslijn noch satellietkantoren kunnen hier iets aan veranderen!

Daarom dat de keuze om alvast de schoolgaande jeugd via een tunnel onder de Expressweg te leiden een conditio sine qua non is geworden. Volgens kwatongen ligt deze dan weer 100 ( honderd!)  meter te ver en moet je omrijden. Ikzelf doe dit kruispunt al ruim 10 jaar iedere schooldag met 2 kinderen en neem het maar gerust van mij aan. Die 200 extra meters per dag zal ik, samen met de kinderen, met alle plezier doen als ik zo de soep van de te enge fietspaden en kruisend verkeer kan vermijden!

Hoe letterlijk kromdenken ons verder brengt dan figuurlijk rechtlijnig te zijn.

De oude “Centerparks” visie:

groeningen-wordt-voorlopig-geen-woongebied_100_1000x0

Advertenties