2017 kon alvast niet dramatischer beginnen:

  • een aanslag in hartje Istanbul als triest hoogtepunt
  • het nieuws dat de droogte in Afrika, deels door El Nino, eveneens een hoogtepunt bereikte.

Voor de rest grossiert de wereld, ons landje in zonderheid,  in non-nieuws en gaf de conference van een pientere VanPeel mij de moed om 2017 echt eigen()wijs aan te pakken. Want onze regeringen lijken zichzelf vast te rijden in oeverloos gekrakeel en gunnen ze mekaar niet eens wat licht in de ogen. Mooie voedingsbodem voor… ik durf er niet aan te denken.

Ik ga niet bij de pakken blijven zitten en maakte weloverwogen keuzes.

Als CDO van” Kontich stroomt” bekijk ik onze energiewereld van onderen uit en leer ik hoe deze snel aan het veranderen is. De strijd tussen (staats)monopolies en mondige prosumenten bestudeer ik vanuit alle invalshoeken. Dankzij de kennis en het realisme van de groep leer ik dat alle opties op het opwekken van energie hun plaats en waarde kennen. Mijn mantra over #groene energie en #blauwe opslag houdt stand, sterker nog: het zal de hoeksteen zijn van het synergetisch energielandschap waarbij ieder zijn plaats aan het “monopoliespel” krijgt. Het zal geen tabula rasa zijn, maar alvast beter dan dat het nu is.

Als mandataris voor de gemeente Kontich in Iveka ga ik nog 2 jaar het veranderend energielandschap in de mate van het mogelijke mee vorm te geven. Als leidraad behoud ik de hoofdidee van een synergie tussen die staatsmonopolies én de prosumenten. Nu wordt het als een polariserende strijd afgetekend. Bij mij houdt de overtuiging staand dat beiden mekaar in het midden moeten treffen. Lees er Rifkin en Friedmann maar eens rustig op na ( met die voorwaarde dat we de info over klimaatverstoring er uit laten ).

Mijn grootste nieuwjaarswens voor 2017 echter is van mijn job ook mijn kantelpunt te maken in het onderwijs. Het klotenieuws ( sorry maar het is niet anders ) dat wij de laatste maanden kregen, waardoor steeds meer collega’s in mijn omgeving er uitgeblust bijlopen, sterkt mij juist in het gaan invullen van mijn taak op mijn eigen()wijze manier!

Ik kijk uit naar de eventuele discussies die de “monopolisten” van het onderwijs, in casu inspectie, eventueel gaan opwerpen. ‘Stick to the plan’, wil ik dus echt niet horen. Het artikel met de vergelijking van ons onderwijs en Guantanamo inspireerde mij alvast.

De mij toegewezen* leerlingen bouwsteentjes van kennis aanreiken om zelf leren conclusies te trekken en vooral om met een open geest en dito blik te kijken wat er rondom hen gebeurd dichtbij én veraf: dat is mijn doelstelling voor 2017 en volgende jaren.

*: bij uitbreiding tracht ik via TOPOS en mijn webstek deze bouwsteentjes aan iedereen aan te reiken. Voordeel is dat vooral deze open source aanpak wikipediaans mijn werk kan verbeteren en aanvullen. Want ook tegen non-informatie valt een dam op te werpen.

 

