Goedemorgen meneer de prefect

Ik las uw relaas in de Tijd en verslikte me toch eventjes in m’n koffie!

Er komen geen aardverschuivingen in het onderwijs, en dat is een goede zaak. Het Vlaamse onderwijs ligt immers niét op apegapen, en scholen krijgen nu ruimte voor eigen invulling.

Het noopte mij tot enig speurwerk en ik vond u. Prefect van ’s lands meest strenge internaat van een, haast elitaire, ASO-school. Sorry dat ik nu even méé in, trouwens verfoeilijke, tussenschotten, denk. Het is immers een deel van uw vertoog en ook een garantie op uw luxepositie.

Zo, nu we dat weten kan ik uw relaas beter plaatsen. Ik weiger het momenteel trendy woord “wereldvreemd” te gebruiken, maar als ik verder ging grasduinen in al uw publicaties, gezien uw taak heeft u daar dan ook waarschijnlijk ruim de tijd voor. Wees gerust, ik ben 1 jaar studiemeester-opvoeder geweest in een ASO-school met een intern reglement van 8 pagina’s en ja die vrijdag[straf]avondstudies van 16u tot 18u waren momenten van reflexie.

Ik volg u in uw deviante mening dat ons onderwijs geen big bang nodig heeft, maar dat u er naadloos durft aan toe te voegen dat onze onderwijsboot  danig aan het kapseizen is, is voor mij onbegrijpelijk, efin gezien uw positie wel natuurlijk. Iets met #ivoor en #toren natuurlijk. Alhoewel u toch een resem indicatoren aanhaalt, waaruit het tegendeel blijkt!

De kloof tussen de zwak presterende en sterk presterende leerlingen (die er zeker is) is niet exclusief te wijten aan het onderwijs zelf.

uitdagingen:
zoals de herwaardering van het lerarenambt en vooral van het technisch en beroepsonderwijs,
de lichte achteruitgang van onze kopgroep,
het motiveren van leerlingen die aan de staart zitten en
het voldoende uitdagen van kansarme jongeren en ouders om ‘hoog’ genoeg te mikken.

In dit artikel trekt u verder van leer en lees u de invulling van de matrix ( bewust ) verkeerd en ook ik vind zo’n matrix mét schottenbehoud maar niks. Doch daar waar u vertaalt dat iedereen tot 14 alles moet doorlopen, bekijk ik het totaal anders.

De onderwijshervorming, die trouwens best bottom-up plaats grijpt, moet bij start de basisvaardigheden verder aanscherpen en daarnaast de kansen bieden om talenten te ontdekken.

De ‘klassieke’ vragen of je kind goed voor taal, wiskunde of kunst is, moeten blijven. Alles verplichten ( zoals nu blijft, is hemeltergend ). De ontkenning van oorzaken van het watervalsysteem vind ik niet correct. Als een wiskundig aangelegd kind in het eerste jaar moet zwoegen op Frans ( bijv ) en op het einde van het jaar te horen krijgt dat het niet goed is om in ASO te blijven omdat de leerling ze “niet alle 5 heeft”, stel ik me opnieuw de vraag: “Hoe aso moet het ASO zijn?” Het één en ander verduidelijkte ik in andere “post’s”.

Een deel van de problematieken die u aankaart zijn net ten gevolge van die uberkaste die te graag door te veel mensen wordt ingepalmd. Dat hierbij alle middelen het doel heiligen is de aanzet geweest van mijn relaas “Epo in het onderwijs”. De rits aan politieke inmenging en vooral het consensus model om iedere pedagoogelaar zijn of haar graantje te laten meepikken of pluimpje op de hoed te spelden is hemeltergend.

Deze boer ( of veldwerker zoals u zelf zegt ) denkt rustig aan de ploeg en hij doet voort.

Tot wederhoren

Marc

