Vreemd genoeg was ik op een bepaalde manier “blij” met dit nieuws. In Wallonnie ontdekte enkele naarstige mandatarissen dat ….. Electrabel hen danig aan het oplichten was. Of nu hun ‘lokale’ netbeheerder willes/nilles méé in het complot zit, laat ik wijselijk in het midden.

Toen ik, in volle voorbereiding op het overnameverhaal ( toen nog niet Chinadeal ), alles wat ik in de 4 jaar bij de diverse groepen, partijen en belanghebbenden begon te noteren, stopte ik bij ong 3.2 miljard “verdwenen tegoeden”.

Het ging over ondermeer

  • de aanbesteding van de autostradeverlichting ( 20 % overgewaardeerd )
  • het verwerven van het “recht op uitbating” van de middenspanning; betaald met het ( van de regering gekregen ) geld om..
  • het overgewaardeerde aandeel van Electrabel uit te kopen. Dat steeg ‘plots’ van 500 naar 732 miljoen. Noem het gerust de verzwegen Vlaamse Electragate ( ik was nog niet gemandateerd ).
  • Trouwens dat middenspanningsmonopolie werkt mooi om eigen projecten voorrang te geven en meer gunstig aan te sluiten ( vorige week nog een bewijs van gekregen ). Eigen projecten uitgevoerd door ..
  • het verwerven van het monopolie op warmtenetten via het inhouden van dividenden om die ‘koopsom’ te verkrijgen. Het monopolie wordt dan een mooie hefboom om alle projecten te gunnen aan.. een dochter van Electrabel. Trouwens de enige echte concurrent Veolia ligt onder zwaar overnamevuur van diezelfde dochter.
  • Sinds kort de coup op het verkrijgen van de openbare straatverlichting van de gemeentes ( maar da’s een peulschip => 238 euro voor 800 000 lichtpunten )

Efin, ik ga dit allemaal niet aankaarten of aanvechten. Ik ben voor de participatie van de burger en blijf voor iets gaan.

Maar beste Michel, ik hoop dat je iets hebt aan mijn doorgestuurd document! Ik volg het mee op.

www.oresa.net

 

