Dag Kathleen

Voorbije maand kwam u nogal ongelukkig in het nieuws terecht.

Eerst maakte u uzelf het moeilijk met discussies over producten die zouden gemaakt worden met Amerikaanse kolenstroom. Daar kreeg u een net lesje grondstoffeneconomie mee.

geert kathleen

Daarna maakte uzelf alweer een statement dat eigenlijk weinig hout gaat snijden.

“We gaan het roetfilterdossier hoog op de agenda plaatsen!”

En wat hoopt u daarmee te bereiken? Wist u dat de inwoners van Norilsk nooit echt oud kunnen worden? Dat de lucht, water en bodem er zo vervuild is door het ontginnen van zeldzame metalen, broodnodig voor het maken deze filters? Ja, ook voor autobatterijen voor elektrische wagens. Dat weten we. Het is enorm complex, vandaar mijn bedenking of u in het Europees parlement er niet weer eerder een ‘symbooldossier’ van gaat maken.

tesla_7.jpg

Enfin, zonder hier in detail te gaan… Ik nodig u graag uit om ‘slechts 1 uurtje’ per week vrij te maken. Ik nodig u uit om één jaar lang aardrijkskunde te volgen in het 4de middelbaar. Het leerplan, hoe oud(erwets) ook, is er méér dan boeiend!

In het eerste trimester leggen wij u uit hoe de bevolking op de wereld stelselmatig trager zal aangroeien ( wat Elon Musk ook zelf onlangs aangaf ) en wat de impact is op de evolutie van de wereld.

In het tweede trimester focussen wij ons op ecologische uitdagingen qua water ( Midden-Oosten ), grondstoffen ( regenwoud, Siberië ). Daaraan breien we de industrialisatie van onze diverse regio’s in de wereld.

In het laatste trimester werpen we een blik op de effecten en triggers van verstedelijking in de wereld. Een boeiende les die een niet zo fraaie toekomst voorspelt voor ons oude werelddeel Europa…

Kortom: meer dan welkom!

NB: Ja, ik stel me ook de vraag hoe wij, leerkrachten aardrijkskunde, al deze kennis in slechts 26 lesuren op één schooljaar deftig én ordentelijk kunnen overbrengen.

Ps: Leerlingen tweetten me dat alvast zij  uw beweringen niet konden volgen.

