Marc groet de dingen

Intelligentie is het vermogen creatief te bouwen met blokjes van kennis.

Doping is van alle tijden!

In het oude Griekenland smeerden atleten zich in met olie.
Hermes vroeg aan de goden vleugels aan zijn schoenen om sneller te lopen tussen hemel en aarde.
Galliërs voelden zich, na het drinken van een druïdebrouwsel, onoverwinnelijk.

Middeltjes bedenken om een beetje voordeel te hebben ten opzichte van de andere is blijkbaar van alle tijden. Een recent Deens onderzoek wees uit dat iets meer dan 60% van de ondervraagden daadwerkelijk die pil zouden slikken die ze beter en sneller deed werken. Als het even kon zonder bijwerkingen weliswaar!

In mijn schooltijd ging het gerucht de ronde dat de geur van vers gemaaid gras geestversterkend was. In dat afgerukt gras zou een bepaalde stof aanwezig zijn die het geheugen beter deed werken. Lag het aan de benzinedampen van vaders machine of aan mijn hooikoorts? Ik merkte er bitter weinig van.

Onlangs las ik in een krant dat oude foto’s ook geuren kunnen opwekken in het geheugen. Na wat ‘grasduinen’ in diverse stukjes op het internet kwam ik terecht bij het begrip ‘olfactorisch geheugen’. Nu blijkt inderdaad dat geuren geheugensporen kunnen zijn. Dus kunnen de juiste geuren op het juiste moment herinneringen opwekken. Leuke manier van geoorloofd spieken zou ik zeggen. Een leerling met staaltjes parfum voor de lessenaar, het is eens wat anders.

Ook ik heb in mijn middelbare schooltijd wel eens een nachtje ‘door gedaan’. Ik wist dat Spaanse vrachtwagenbestuurders de etherische oliën van de sinaasappel in hun ogen sprenkelden om ze open te houden. Op die manier was het inderdaad moeilijker in te slapen boven de boeken. Maar naast geïrriteerd hoornvlies en een slapeloze nacht bracht ook dit middel weinig zoden aan de dijk.

Op de speelplaats spraken wij wel eens over de studeerpil ‘captagon’ (lees 1985 ). Deze pil zorgde er voor dat je langer en beter studeren kon. Ik hield het bij een sloot koffie en een goede dosis inschattingsvermogen. Tegenwoordig wordt die koffie vaak vervangen door drankjes die verwijzen naar Hermes’ vleugels!

Het allereerste manuscript noemde ‘EPO in het onderwijs’. EPO verwees daarbij naar dat prestatieverhogende pilletje. Het stelt de student in staat is al de ongemakken van langdurig en hard trainen op te lossen.

Ik vergeleek in mijn eerste versie het onderwijs als één lange koers naar het hoogst haalbare diploma. Doping en vals spelen worden stilaan gemeengoed. Als daarenboven de leraar nog eens een hoger pedagogisch comfort verkreeg, wat was dan het probleem?

Alleen is de firma die dat pilletje maakt zwijgzaam over de bijwerkingen! Waarom mogen we niet weten wat rilatine en concerta doen met het kind op langere termijn?

Op korte termijn is het duidelijk! Soms wordt er aangeraden enkel bij examenperiodes te slikken. Leerlingen die dan maandenlang ‘het kot op stelten’ hebben gezet, zitten er nu als zombies bij. Haast  levenloos nemen ze de papieren en gaan robotmatig aan de slag. Geen vraag is hen te veel, geen opgave te lastig. Het sprankelende is uit de oogjes verdwenen. Zij die het hele jaar nemen slepen zich dof en suf van les naar les. Is dit een beter resultaat?

Op langere termijn zijn de bijwerkingen ‘voorlopig’ onbestaand. Ik ben blij dat een senator die vraag durfde stellen in de senaat. Tijdens mijn zoektocht kreeg ik akelige verhalen  te horen. Dit dopingproduct is een enorm gevaar voor de latere gezondheid van het kind! Er zijn sterke aanwijzingen in de richting van het optreden van schizofrenie na langdurige inname.

Tijdens mijn speurtocht botste ik op apotheker Haesbroeck. Is zijn strijd tegen AD(H)D te verwaarlozen? Zijn wetenschappelijk bewijs toont aan dat de verhaaltjes rond de stofjes dopamine en serotonine verzinsels zijn van de farmaceutische wereld. Men verbergt liever dat men kinderen en jongeren eigenlijk met amfetamine- en(of) cocaïnestoffen drogeert om snel geld te verdienen! Het haar kwam recht te staan op mijn armen. Als kers op de taart kreeg ik van een medewerkster aan een klinisch labo een krachtige insinuatie, dat het waar was. Maar ze boorde al mijn hoop de grond in toen ze in 1 adem het medisch geheim aanhaalde.

Voor mij is het alvast duidelijk! Waar rook is, is vuur. Weet jij trouwens wat Philip Morris, uitvinder van de sigaret, zei over rokers? Of wat de onlangs overleden bedenker van AD(H)D bekende op z’n sterfbed? Juist!

Is doping in het onderwijs uit te roeien? Hopen dat deze medicatie zal verdwijnen, is ijdele hoop. De kans is reëel dat je oogappel betere studieresultaten haalt. Combineer dat met een (verplichte) tolereerbaarheid van het gedrag, wat is dan het probleem? Er is een medisch shoppen mogelijk. Met wat geld en geduld kan je wel eens een onderzoekscentrum vinden dat graag ‘klanten’ heeft. Er wordt gezocht naar een juist attest van een psycholoog of centrum voor leerstoornissen.

Laat me het bouter stellen! Waarom zijn er zo weinig allochtonen met de diagnose ADHD? Je hoort toch vaak zeggen dat het druktemakers zijn. Het zou niet mogen liggen aan het gebruik van alcohol op jonge leeftijd. Dit past niet in hun cultuur. Ze zitten wel vaak in lagere schuiven van ons waterval, sorry onderwijssysteem. Misschien is het wel de schuld van ons verzuild onderwijs, maar dat nu terzijde. Waarom zijn deze kinderen minder snel geattesteerd? Ik stelde de vraag aan onze begeleiding in de school, maar kreeg korzelige antwoorden. Ik sprak dan maar voor mijn beurt. Waarschijnlijk wordt in deze culturen minder snel toegegeven dat er problemen, zeker studieproblemen zijn. Ten tweede is de weg naar de psychologie en psychiatrie voor deze mensen misschien een brug te ver. Die brug kan financieel of emotioneel zijn. Ik zou het graag willen weten. Een laatste reden kan zijn dat wij, leraren in het bijzonder, sneller heftiger reageren als deze kinderen levendig uit de hoek komen. Ik ken het geheim van de ekster! Net dat geheim weerspiegelt zich op deze leerlingen.

– April 2004-Taverne in Kontich -.

Ik zat aan de toog met een vader van een zogenaamde eliteschool. Papa gaf grif toe dat zoonlief rilatine kreeg toegediend enkele weken voorafgaand op het examen. Hij had graag dan hij meedraaide aan de top! Dit hield in dat hij een goed rapport moest halen, liefst eerste van de klas! Daarnaast moest hij enkele uren per week tennis spelen en hier en daar een tornooitje meepikken. Mag het nog verwonderlijk zijn dat hij naast golfen en skiën zelfs schaakte om de geest scherp te houden.

Ik hoop echt dat dit een uitzondering was.

in dit verband: Bedankt Jan

Lees verder: het ideale klasje

%d bloggers liken dit: