Marc groet de dingen

Intelligentie is het vermogen creatief te bouwen met blokjes van kennis.

Het ideale klasje

Het kind met AD(H)D krijgt een rustigere plek in de klas, liefst waar minder afleiding is. Meestal raad men aan het kind vooraan in de klas te zetten.

Het kind met dyslexie kan extra tijd krijgen voor zijn proefwerken, en begrip krijgen als het niet gelukt is het huiswerk af te maken. We plaatsen het aan de zijkant, zodat het nog tijdens de speeltijd zijn toets verder kan maken.

Het kind met NLD zit naast zijn buddy. Hij krijgt de kans hier en daar taken over te slaan of werkjes niet uit te voeren. Vergeet niet om regelmatig eens naast hem te gaan staan ter controle of alles wel begrepen is. En zoals het in de aanbevelingen staat, zetten we het kind liefst links in de klas. Alleen staat er nergens te lezen vanuit welk oogpunt, héhé.

Het kind met dyscalculie weet dat vooraan op de lessenaar altijd(!) een niet-wetenschappelijk rekenmachine zal liggen, samen met reken- en regelkaarten. Dus om een beetje orde in de klas te bewaren, zetten we dit braaf kind ook vooraan in de klas.

Let er! Het vaste bankje van autistisch kind zullen we liefst niet onaangekondigd verplaatsen. Aangezien duidelijke en korte instructies helpen dit kind deze chaos te overleven, zetten we het ook liefst niet te ver naar achteren. Misschien naast het kind met dysfasie?

Een leerling met dysfasie wordt namelijk het best vooraan in het midden van het lokaal gezet. Zo kan je rustig, luidsprekend met gebaren de opdrachtjes geven. Leg naast de regelkaarten en het rekenmachientje de stappenplannetjes van jouw vak. Liefst geplastificeerd en op een gekleurd papier. Op deze manier bespaar je toch op zijn minst de tijd om het ‘nog eens’ op het bord te schrijven.

Want… je met je rug naar de klas draaien, kan voor de leerling met ADHD weer de aanleiding zijn weer wat stof te doen opwaaien in de kennisfabriek!

Het hoogbegaafd kind wordt intussen best gediend met extra opdrachten van een hoger niveau, waar weer een uitdaging in zit. Of had je net dat niet voorzien? Jammer, net zij vallen in ieder onderwijssysteem uit de boot! Net zij die nood hebben aan ‘brainfood’ krijgen het niet. Net zij gaan hierdoor vaak de ‘ezel’ uithangen, omdat ze licht gefrustreerd hun tijd zitten te verprutsen en vooruit wilden.

%d bloggers liken dit: