Marc groet de dingen

Intelligentie is het vermogen creatief te bouwen met blokjes van kennis.

Level-leren

lhduolingolevel

Vorig systeem kan je uitbreiden of anders interpreteren. In ieder geval heb ik mijn mosterd gehaald bij de vervloekte spelletjes op sociale netwerken. Door meer punten of verzamelen van items kan je een level hoger geraken. Zo een item kan een begrip of vaardigheid zijn van het leerplan. Kunnen we deze verslavende kracht van gesloten deuren niet gebruiken in het onderwijs.

Ik startte enkele testen en spreek af dat level 0 het niveau van voorkennis is ( rugzakje ).   Level 3 moet dan de “geograaf” voorstellen. Dankzij onze elektronische leeromgeving kan ik de geïnteresseerden voeden met extra oefeningen en extra leerstof. Er is zelfs een “verborgen” level 4. Dat van de mindstorms of “verboden kennis”

Enkel als je de basisoefeningen van een hoofdstuk feilloos kent, gaat het hogere niveau open met de moeilijke vragen. Slaag je daar in krijg je alvast 100% van mij op dat onderdeel. Is het toevallig maandrapport dan is dat dan maar zo. Nog te vaak laten wij ons opjagen ( zeker de zaakvakken van 1 uur ) om nog snelsnel een toets of taak te doen om zo ‘toch maar’ een punt te hebben op het maandrapport ( half onderdeel of niet )

In mijn systeem werk je aan een onderdeel, samenhangende stukken leerstof of opdrachten.
Zo verdeel ik mijn leerstof dan in verschillende stukken en mag de leerling voor een stuk dat hem goed ligt gaan voor de volle (punten)pot. Als je dan voor het bereiken van het hoogste level je punt zwaarder mag laten doorwegen op het eindrapport, kan de leerling zijn sterke troeven uitspelen en het spel winnen door intrinsieke motivatie! Voor de leerling kan dat perfect in mijn vak, net omdat het zo multidisciplinair is. Je kan je toeleggen op kaartlezen, op sociale achtergronden. Grasduinen in puur wetenschappelijke gegevens of een fotocollage maken, noem maar op.

Als het niet duidelijk klinkt, hoop ik je ooit feedback te kunnen geven, maar ik ben alvast overtuigd van dit enorm potentieel! En eigenlijk haalde ik de mosterd in het kleuterklasje van mijn kinderen. Zij hanteren daar een systeem van magjes en moetjes. Ik heb het eens een keer toegepast alsvolgt.

Zo mochten leerlingen een extra procentje mee pikken door een foto of tekstjes aan te brengen dat rechtstreeks verband hield met een paragraafje in een hoofdstukje van een lesonderdeel. En ik was verbaasd over het feit dat leerlingen me zelf herinnerde aan het feit dat het ‘magjes-tijd’ was en hunkerden naar extraatjes. Extraatjes die niet hoefden, maar wel beloond werden!

Aandachtige lezers leggen nu het verband met de Subdury-school die in Antwerpen onlangs geopend is. Of onlangs nog ( 2016 ) is er een trappenklassysteem uit de doeken gedaan in het tijdschrift “Klasse”.

%d bloggers liken dit: