Marc groet de dingen

Intelligentie is het vermogen creatief te bouwen met blokjes van kennis.

Impact van een regeltje bij dyslexie

Zo maar eens een regeltje opgevolgd…

Ik stel mijn examen op en zit aan vraag 11:

“Kleur op de kaart van Europa de zeeën en rivieren blauw en benoem ze.”

Eerste probleem is alvast het woordje ‘en’.
Omdat dit een samengestelde vraag is, moet ik ze ontdubbelen!
“Kleur op de kaart van Europa de zeeën en rivieren blauw.”
“Benoem de ingekleurde zeeën en rivieren”

Ook nu is de eerste opdracht, als we consequent blijven, een dubbele vraag en pas ik, uit voorzorg, ze nog verder aan.
“Kleur op de kaart van Europa de zeeën blauw.”
“Overtrek met lichtblauw de rivieren op dezelfde kaart.”
“Benoem de ingekleurde zeeën.”
“Benoem de rivieren die je hebt overtrokken.”

De opdracht is nu technisch in orde, maar de woordkeuze kan nog beter! Verder hoop ik dat iedere leerling blauw bijheeft, want ik heb er al weten ‘blokkeren’ omdat ze geen lichtblauw bij hadden. Dus laatste lezing van mijn opdracht wordt dan:

Onder deze vraag zie je een kaart van Europa waarop rivieren en zeeën staan.”
Kleur liefst in het blauw de zeeën in.”
Schrijf de naam van de zee die je kleurde in de zee zelf.”
Overtrek met een kleurtje, liefst blauw, de rivieren van ons werelddeel”
Noteer bij de rivier de naam, als je deze kent!”

Is het goed zo, mag ik de tweede vraag van mijn examen opstellen? Ja! Dank U

En wat als ik dit niet goed deed, wordt het dan een procedurefout?

%d bloggers liken dit: